14 vs 36

Unica.md se autopoziționează ca fiind „prima revistă online dedicată femeilor din Republica Moldova”. În mare parte, politica editorială a portalului este orientată pe subiecte ce ar putea interesa preponderent femeile – frumusețe, sport, stil, sănătate, alimentație, copii. Publică însă și știri generaliste, inclusiv numeroase știri externe.

Site-ul publică numele proprietarilor și ale beneficiarilor finali (integritate și neafiliere politică)

La rubrica „Contacte” se poate găsit numele directorului și adresa de e-mail. Numele companiei care deține portalul unica.md este afișat la rubrica „Termeni și Condiții”.

Site-ul face publice datele despre finanțări și finanțatori

Unica.md nu publică rapoarte de finanțare sau informații despre cine sunt finanțatorii. Totodată, portalul nu marchează corespunzător advertorialele, care la fel sunt o sursă de venit. În același timp, există practica publicității ascunse în articole, știri etc. De exemplu, articolul „Uleiul de armurariu face minuni la ficat” promovează publicitate ascunsă. La finalul materialului este promovat un centru online de nutriție. Advertorialul „Implanturi dentare adecvate într-un interval scurt de timp: Caz de succes” nu este marcat corespunzător. Alte exemple de advertoriale nemarcate: „Farmacia Familiei triumfă la MARCA COMERCIALĂ A ANULUI 2023!”, „TENA Lady oferă mostra gratuită de absorbant urologic tuturor femeilor!”.

Site-ul publică datele de identitate ale redacției

La rubrica „Contacte” se găsește numele mai multor membri ai echipei, adresa de e-mail a directorului, a redactorului șef și telefonul brand managerului.

Site-ul publică preponderent conținut propriu de interes public (60:40%)

Majoritatea articolelor publicate pe site-ul unica.md sunt texte preluate.

Site-ul citează corect sursele, când preia conținutul altor entități

De obicei, unica.md citează sursele cu link activ. Nu întotdeauna link-ul inserat trimite cititorul către articolul preluat, dar pe prima pagină a publicației sursă. Sunt și exemple când unica.md nu inserează link activ către sursă, sau când nu citează sursa în textul articolului dar include în subsol cuvântul „sursa” cu link către portalul sursă.

Site-ul nu publică știri false/dezinformare, corectează erorile și falsurile

Unica.md publică foarte mult conținut preluat, uneori dificil de verificat. Respectiv, în articole pot fi găsite informații inexacte, vagi, incomplete, opiniile unor experți anonimi etc. Anterior, au existat cazuri de promovare a falsurilor, de exemplu materialul „ULTIMA ORĂ! 300.000 de moldovenii cu cetățenie română riscă să rămână fără buletine românești”, potrivit stopfals.md. Unica.md a publicat ulterior un articol cu explicații și precizări suplimentare.

Site-ul evită senzaționalizarea titlurilor, imaginilor

Unica.md publică texte cu titluri care conțin cuvintele „Șocant”, „De necrezut”, „Senzațional”, „Incredibil”, „ATENȚIE!” etc.

Site-ul face publice numele autorilor

La rubrica „Contacte” găsim numele câtorva persoane care fac parte din echipă și unele date de contact. Cele mai multe texte de pe site nu sunt semnate de autori.

Site-ul își asumă respectarea deontologiei profesionale

Unica.md nu este printre semnatarii Codului deontologic și nu a publicat politica editorială. La rubrica „Despre noi”, unica.md menționează că este prima revistă online pentru femei din Republica Moldova succesul căreia se „datorează promptitudinii, echidistanţei şi creativităţii”. Totodată, unica.md publică nejustificat conținut cu un puternic impact emoțional, cu încălcări ale Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova. Printre cele mai grave exemple privind încălcarea Codului deontologic este mediatizarea unui caz de suicid cu publicarea imaginilor explicite și detaliilor morbide (ulterior corectat) - „ATENȚIE! Imagini cu puternic impact emoțional! O femeie a murit după ce a căzut în gol de la etajul 10 al unui bloc din sectorul Botanica al Capitalei”. În articol au fost inserate imagini video explicite cu momentul tragediei, ulterior eliminate. În 2022, Consiliul de presă s-a autosesizat după ce mai multe portaluri, printre care unica.md, au publicat imagini cu artistul din Rusia Iuri Șatunov, care îl prezentau într-un moment de suferință maximă, la scurt timp după infarctul constatat ulterior de medici. „Difuzarea publică a momentului agoniei înainte de deces și a imaginilor neblurate cu corpul neînsuflețit, în condițiile în care acestea nu servesc interesului public, este o practică jurnalistică inadmisibilă”, a constatat atunci Consiliul de Presă. Totuși, știrea cu imaginile respective poate fi accesată în continuare pe site-ul unica.md. Un alt caz, în care Consiliul de Presă a vizat unica.md, deja pentru încălcarea dreptului la demnitate umană, a fost în 2021, când redacția unica.md a publicat imagini cu momentul descarcerării unui bărbat în urma unui accident rutier. Această știre a fost retrasă de pe portalul unica.md.

Site-ul publică rapoarte de activitate

Unica.md nu publică rapoarte de activitate.

0 vs 5