NewsMaker s-a lansat inițial ca un site de știri în limba rusă, însă ulterior a fost dezvoltată și o versiune în limba română. Conform datelor de audiență din luna martie 2024 oferite de BATI (Biroul de Audit al Tirajelor și Internetului din R. Moldova), NewsMaker.md se află în top 10 al celor mai citite portaluri informaționale din R. Moldova.
Site-ul publică numele proprietarilor și ale beneficiarilor finali (integritate și neafiliere politică)
Site-ul face publice datele despre finanțări și finanțatori
Informații despre donatorii și finanțatorii newsmaker.md pot fi găsite pe site la secțiunea „Despre”. Potrivit acestora, publicația este finanțată de mai multe fundații, fonduri, organizații internaționale, ambasade etc. care promovează democrația, statul de drept, libertatea presei și sprijină programele de dezvoltare a Republicii Moldova inclusiv. Totodată, Newsmaker vinde publicitate și primește donații pe platforma patreon. Advertorialele sunt publicate la rubrica „Promo”, iar marcarea cu „P” este făcută doar în spațiul rezervat numelui autorului în subsolul textului.
Site-ul publică datele de identitate ale redacției
Datele de contact ale redacției (adresa fizică, telefon, e-mail) sunt afișate pe site la secțiunea „Contacte”. La secțiunea „Echipa” sunt afișate adresele de e-mail ale unor membri.
Site-ul publică preponderent conținut propriu de interes public (60:40%)
Majoritatea articolelor publicate pe site-ul newsmaker.md sunt texte proprii.
Site-ul citează corect sursele, când preia conținutul altor entități
Sursele sunt citate cu link activ către articolul sursă.
Site-ul nu publică știri false/dezinformare, corectează erorile și falsurile
Newsmaker.md nu promovează știri false din neglijență sau cu rea-voință și revine la subiect în cazul în care e nevoie să corecteze erori. De exemplu, știrea „Circa 300 000 de basarabeni riscă să piardă buletinele românești? Companie din Chișinău: „Autoritățile rețin actul de identitate pentru a fi anulat”” (care ulterior s-a dovedit a fi falsă, potrivit stopfals.md) a fost preluată de mai multă presă, inclusiv de newsmaker.md, dar fără a afirma informația ca pe un fapt veridic. A pus la îndoială știrea încă din titlu „Circa 300 000 de basarabeni riscă să piardă buletinele românești?” și a cerut o reacție oficială a autorităților din România, pe care le-a publicat ulerior pe site.
Site-ul evită senzaționalizarea titlurilor, imaginilor
Newsmaker.md evită publicarea conținutului senzaționalist, șocant sau titlurile clickbait.
Site-ul face publice numele autorilor
La rubrica „Echipa” sunt afișate numele tuturor membrilor redacției, iar articolele de pe site sunt semnate cu numele autorilor.
Site-ul își asumă respectarea deontologiei profesionale
Newsmaker precizează pe site-ul său, la rubrica „Despre”, că echipa face „ jurnalism de calitate, bazat pe fapte” și nu publică „informații neverificate sau care încalcă principiile eticii”. Newsmaker nu a publicat pe site dacă a semnat codul de etică. Totuși, pe site-ul consiliuldepresa.md, Newsmaker este printre instituțiile care au semnat Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.
Site-ul publică rapoarte de activitate
Rapoartele anuale de activitate nu au fost găsite pe site-ul newsmaker.md.
5 vs 5 |
Site-ul își asumă respectarea deontologiei profesionale |
5 vs 5 |
Site-ul evită senzaționalizarea titlurilor, imaginilor |
5 vs 5 |
Site-ul nu publică știri false/dezinformare, corectează erorile și falsurile |
3 vs 3 |
Site-ul citează corect sursele, când preia conținutul altor entități |
5 vs 5 |
Site-ul publică preponderent conținut propriu de interes public (60:40%) |
0 vs 2 |
Site-ul publică rapoarte de activitate |
2 vs 2 |
Site-ul face publice numele autorilor |
2 vs 2 |
Site-ul publică datele de identitate ale redacției |
2 vs 2 |
Site-ul face publice datele despre finanțări și finanțatori |
5 vs 5 |
Site-ul publică numele proprietarilor și ale beneficiarilor finali (integritate și neafiliere politică) |